ابطال ماده ۸ آیین‌نامه جامع مهمانی و انتقال دانشجویان درخصوص اخذ شهریه از دانشجویان دوره روزانه متقاضی مهمان و انتقال

شماره دادنامه: ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۱۳۹۹۹۸۴

تاریخ دادنامه: ۱۴۰۴/۶/۱۱

شماره پرونده: ۰۳۰۰۵۴۳

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: سازمان بازرسی کل کشور

طرف شکایت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده ۸ آیین نامه جامع میهمانی و انتقال دانشجویان دوره‌های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به شماره سند ۴/۱۸۵۷۷۰ مصوّب معاون وزیر علوم، تحقیقات و فنّاوری و رییس سازمان امور دانشجویان

گردش کار:

معاونت حقوقی، نظارت همگانی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور به موجب شکایت نامه شماره ۴۸۹۱۹۸ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ اعلام کرده است که:

” ماده ۸ آیین نامه جامع میهمانی و انتقال دانشجویان دوره های کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه ها و مؤسسات آآموزش عالی از حیث انطباق با قانون در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه آن به شرح زیر جهت استحضار و صدور دستور شایسته اعلام می شود:

الف- براساس تبصره (۵) بند (ح) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، نحوه پذیرش دانشجو می بایست با رعایت قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور انجام شود. براساس ماده ۳ قانون مذکور برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در پذیرش دانشجو در دانشگاه ها جزو وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش دانشجو می باشد.

 ب- نظر به این که تحصیل در دوره های روزانه دانشگاه های دولتی وفق بندهای (ح)، (ط)، (ی) ماده ۲۰ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران رایگان است و مستفاد از ماده ۴ قانون تنظیم بخشی از مقرّرات مالی دولت مصوّب سال ۱۳۸۴ و ماده ۶۰ الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقرّرات مالی دولت مصوّب سال ۱۳۹۳ دریافت هر گونه وجهی توسط دستگاه های اجرایی مستلزم حکم یا اذن قانونگذار است.

ج- آراء متعدد هیات عمومی دیوان عدالت اداری از جمله دادنامه های شماره ۱۶۸ الی ۱۷۳ [۹۶۱۰۰۹۰۹۰۵۸۰۰۱۶۸ الی ۹۶۱۰۰۹۰۹۰۵۸۰۰۱۷۳] مورخ ۱۳۹۶/۳/۲ و ۱۵۳ [۹۸۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۱۵۳] مورخ ۱۳۹۸/۲/۱۰  نیز مؤید این است که اخذ شهریه از دانشجویان دوره روزانه متقاضی انتقالی یا میهمانی به سایر دانشگاه های دولتی، وجاهت قانونی ندارد.

د- ضمن آن که هر ساله از محل بودجه عمومی، ردیف اعتباری جداگانه ای بابت سرانه دانشجویان روزانه در اختیار وزارت متبوع و در نهایت به دانشگاه ها اختصاص داده می شود. لذا اگر دانشجوی روزانه ای متقاضی میهمانی و یا انتقالی به دانشگاه دیگری باشد، وزارت متبوع می بایست سرانه اعتباری دانشجو را نیز در طول سال مالی از اعتبارات دانشگاه مبدأ کسر و به اعتبارات دانشگاه مقصد اضافه نماید نه این که دانشگاه ها دانشجویانی که قانوناً می بایست تحصیل آنها رایگان باشد، را مکلّف به پرداخت شهریه نمایند. زیرا دولت برای تحصیل دانشجویان روزانه اعتبار مربوطه را برای وزارت متبوع و به تبع آن به دانشگاه تأمین و پرداخت می نماید و اقدام دانشگاه مبنی بر اخذ شهریه از دانشجوی روزانه که قبلاً اعتبار آن توسط دولت به وزارت یا دانشگاه پرداخت شده، غیرقانونی محسوب می گردد.

بنا به مراتب، ماده ۸ آیین نامه جامع میهمانی و انتقال دانشجویان دوره های کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مغایر با قوانین یاد شده از جمله ماده (۲۰) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده (۴) قانون تنظیم بخشی از مقرّرات مالی دولت مصوّب سال ۱۳۸۴ و ماده (۶۰) الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقرّرات مالی دولت مصوّب سال ۱۳۹۳ و خارج از حدود و اختیارات واضع تشخیص می شود، لذا در اجرای تبصره (۲) بند (د) ماده (۲) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور ابطال ماده ۸ آیین نامه فوق الذکر از تاریخ تصویب مورد تقاضا می باشد.”

متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

”  آیین نامه جامع میهمانی و انتقال دانشجویان دوره‌های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به شماره سند ۴/۱۸۵۷۷۰ مصوّب معاون وزیر علوم، تحقیقات و فنّاوری و رییس سازمان امور دانشجویان

…………………………….

ماده ۸. شهریه

دانشجویان دوره روزانه در دوران میهمانی و میهمانی دایم در صورت عدم پذیرش در دوره روزانه در مؤسسه مقصد، ملزم به پرداخت شهریه مطابق تعرفه مصوّب هیات امناء مؤسسه مقصد که به تأیید وزارت متبوع رسیده، می باشند.

 ۱-۸- دانشجویان دوره روزانه متقاضی انتقال در صورت دارا بودن نمره قبولی دوره روزانه (در آزمون سراسری سال ورودی) در مؤسسه مقصد از پرداخت شهریه معاف می باشند.

۲-۸- دانشجویان دوره شبانه و مؤسسات غیردولتی- غیرانتفاعی در تمام حالت های میهمانی ملزم به پرداخت چهل درصد (۴۰%) تا پنجاه درصد (۵۰%) از شهریه ثابت به مؤسسه مبدأ و شهریه کامل ثابت و متغیر به مؤسسه مقصد می باشند.

تبصره: دانشجویان شهریه پرداز که به دلیل عدم حدنصاب لازم تعداد دانشجو برای تشکیل کلاس به عنوان میهمان و یا انتقال به مؤسسات دیگر معرفی می شوند، از پرداخت هرگونه شهریه ثابت و متغیر به مؤسسه مبدأ معاف می باشند و فقط در مؤسسات مقصد، شهریه می پردازند.

۳-۸- در محاسبه تعرفه شهریه دانشجویان میهمان در مؤسسه مقصد، مبنا سال ورود دانشجو به مؤسسه مقصد می باشد.

…………………….

این آیین نامه در ۱۲ ماده، ۵۹ بند و ۱۵ تبصره در تاریخ ۱۴۰۲/۲/۳۱ به تصویب معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان رسیده واز تاریخ تصویب لازم الاجرا و جایگزین تمام آیین نامه های قبلی می شود.- معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس امور دانشجویان”

     در پاسخ به شکایت مذکور، وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری ضمن ارسال تصویر نامه شماره ۴/۲/۳۵۳۰۶۲ مورخ ۱۴۰۳/۴/۱۹ مدیرکل دفتر امور حقوقی و پاسخگویی به شکایات سازمان امور دانشجویان به موجب لایحه شماره ۱۶۴۱۸۳۳ مورخ ۱۴۰۳/۵/۲ ثبت دفتر اندیکاتور هیات عمومی دیوان عدالت اداری توضیح داده است که:

“۱- در راستای تسهیل در اجرای جزء پنج از بند (ب) ماده دو قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم و به منظور ساماندهی و تسهیل در امور آموزشی و تحصیلی دانشجویان دارای شرایط خاص و پیش بینی امکان میهمانی و انتقال، آیین نامه جامع میهمانی و انتقال دانشجویان در دوره های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، آیین نامه مورد شکایت در ۱۲ ماده ۵۹ بند و ۱۵ تبصره در تاریخ ۱۴۰۲/۲/۳۱ به تصویب معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان رسیده است. با عنایت به مطلب فوق دعوای مطروحه ارتباطی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ندارد و منتسب به سازمان امور دانشجویان است که شخصیت مستقل دارد در حالی که سازمان فوق‌الذکر اساساً طرف دعوا قرار نگرفته است.

۲- علی رغم این امر، در راستای اجرای دستور مقام قضایی و ابلاغ دادخواست یاد شده، دادخواست مزبور به سازمان امور دانشجویان منعکس گردید که پاسخ آن سازمان به پیوست ایفاد می گردد.”

متن نامه شماره ۴/۲/۳۵۳۰۶۲ مورخ ۱۴۰۳/۴/۱۹ مدیرکل دفتر امور حقوقی و پاسخگویی به شکایات سازمان امور دانشجویان به قرار زیر است:

“۱- سازمان امور دانشجویان در راستای تسهیل در اجرای جزء ۵ بند (ب) ماده ۲ قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوّب ۱۳۸۳/۵/۱۸ مجلس شورای اسلامی و به منظور ساماندهی و تسهیل در امور آموزشی و تحصیلی دانشجویان دارای شرایط خاص آیین نامه جامع میهمانی و انتقال دانشجویان را به تصویب رساند.

۲- سازمان امور دانشجویان به جهت این که برخی از دانشجویان به منظور کاهش هزینه های ایاب و ذهاب، خوابگاه، تغذیه و حضور در کنار خانواده متقاضی انتقال یا میهمانی از دانشگاه پایین تر به دانشگاه بالاتر هستند امکان تحصیل آنان در دانشگاه بالاتر را فراهم آورده است. برای مثال دانشجو دوره روزانه دانشگاه زابل که خانواده وی در تهران سکونت دارند به منظور کاهش هزینه ها از نظر مالی و حضور در کنار خانواده به جهت پشتیبانی روحی و روانی متقاضی انتقال یا میهمانی به دانشگاه تهران می باشد اما به جهت عدم کسب حدنصاب علمی اعلامی از طرف سازمان سنجش آموزش کشور امکان پذیرش در دوره روزانه دانشگاه تهران را ندارد و سازمان امور دانشجویان در آیین نامه موضوع شکایت این امکان را برای وی فراهم آورده تا این دانشجو به دانشگاه تهران منتقل شود اما مطابق تعرفه مصوّب هیات امناء مؤسسه مقصد (دانشگاه تهران) که به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است شهریه پرداخت نماید چرا که مؤسسه مقصد صرفاً برای دانشجویان دوره روزانه خود که حدنصاب علمی را کسب نموده اند سرانه مالی برای هزینه دارد و نمی تواند هزینه ارایه خدمات آموزشی و … را به دانشجوی انتقالی یا دانشجو میهمانی که حدنصاب علمی این دانشگاه را کسب نکرده متقبل شود. فلذا پیش بینی پرداخت شهریه در ماده ۸ آیین نامه موضوع شکایت مطابق با اصول انصاف و عدالت و مطابق با اقتضایات اداره دانشگاه ها پیش بینی شده است.

۳- در صورتی که سازمان امور دانشجویان در ماده ۸ آیین نامه موضوع شکایت پرداخت شهریه را پیش بینی نمی نمود با توجه به تعداد زیاد دانشجویان متقاضی انتقالی یا میهمانی دانشگاه ها به جهت این که توانایی کافی برای تأمین منابع مالی جهت ارایه خدمات آموزشی به این دانشجویان را ندارند هیچ گونه رغبتی به پذیرش دانشجو انتقالی یا دانشجو میهمان نداشتند فلذا با پیش بینی پرداخت شهریه در آیین نامه موضوع شکایت روند پذیرش دانشجو میهمان یا انتقالی تسهیل گردید.”

     هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۴/۶/۱۱ با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

قسمت صدر ماده ۸ آیین‌نامه جامع مهمانی و انتقال دانشجویان دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در راستای الزام دانشجویان دوره روزانه متقاضی میهمان و میهمان دایم به پرداخت شهریه تصویب شده و این در حالی است که تعیین جامعه هدف پرداخت شهریه یا معافیت از آن به موجب ماده ۱ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور به جهت این که امر مالی محسوب می‌شود، در صلاحیت هیات امنای دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی است و معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان اختیاری برای وضع مقرره در این خصوص ندارد و لذا ماده ۸ آیین‌نامه جامع مهمانی و انتقال دانشجویان دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به شماره سند ۴/۱۸۵۷۷۰  مصوّب معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان که متضمّن الزام دانشجویان دوره روزانه متقاضی مهمان و انتقال به پرداخت شهریه مطابق تعرفه مصوّب هیات امنای دانشگاه مقصد است، خارج از حدود اختیار مقام وضع کننده آن بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوّب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود. این رای براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوّب ۴۰۲/۲/۱۰) در رسیدگی و تصمیم‌ گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.

احمدرضا عابدی

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بانک قوانین
ابطال ماده ۸ آیین‌نامه جامع مهمانی و انتقال دانشجویان درخصوص اخذ شهریه از دانشجویان دوره روزانه متقاضی مهمان و انتقال نظریه مشورتی درباره فرض کشف ترنس بودن یکی از زوجین پس از عقد نظریه مشورتی درباره امکان سرپرستی کودکان غیرایرانی توسط متقاضیان ایرانی نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره بازماندگان سردفتران و دفتریاران که پس از فوت پدر دارای شرایط دریافت مستمری می‌شوند قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان طرح حذف رای ممتنع از فرایند رسیدگی‌ها و رای‌گیری مجلس نظریه مشورتی با موضوع: تخلیه اماکن تجاری دارای حق سرقفلی قانون پیش فروش ساختمان قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۷۶ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن قانون صدور چک با اصلاحات بعدی طرح اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۲ قانون دیوان عدالت اداری نظریه مشورتی با موضوع: معیار استفاده شرکت‌های خصوصی از نماینده حقوقی قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری رأی وحدت رویه شماره ۸۶۵ هیأت عمومی دیوان عالی کشور قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر قانون نظام صنفی کشور رای وحدت رویه ۸۵۹ هیات عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۶۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور نظریه مشورتی درباره عدم شمول قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره بر تلویزیون‌های مجهز به رسیور داخلی آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۲ رأی وحدت رویه شماره ۸۷۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ رأی وحدت رویه شماره ۸۶۷ هیأت عمومی دیوان عالی کشور لایحه اختیار دولت در تغییر ساعت رسمی کشور و تعیین ساعات کار کارکنان ابطال قسمتی از مقررات اشتغال نیروی انسانی بیمه و تأمین اجتماعی در مناطق آزاد تجاری صنعتی قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی رای وحدت رویه ۸۵۸ هیات عمومی دیوان عالی کشور نظر کمیسیون مشورتی دیوان عدالت اداری درباره شمول قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل بر سردفتران و مسئولان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی لایحه مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی نظریه مشورتی درباره هزینه دادرسی و تمبر مالیاتی وکالت درخواست‌های صدور اجراییه چک ابطال بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص تعجیل سنواتی موضوع قانون جوانی جمعیت قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی نظریه مشورتی درخصوص امکان استفاده کارکنان دستگاه قضا از مرخصی استعلاجی ساعتی ابطال مقرره ممنوعیت شرکت اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی در فراخوان‌های سایر مؤسسات نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امکان توقیف و مسدودی شناسه ملی شرکت‌ها رای وحدت رویه شماره ۸۶۳ هیات عمومی دیوان عالی کشور ابطال مقرره‌ای که به سازمان دامپزشکی اختیار می‌داد رأساً نسبت به تعلیق یا ابطال پروانه واحدهای متخلف اقدام کند قانون امورحسبی قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی مصوب ۱۳۵۴ قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب ابطال مقرره محدودیت سقف ثبت طلاق توسط دفترخانه‌ها قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی ابطال بخشنامه دادگستری خراسان شمالی با موضوع: ممنوعیت ارسال اظهارنامه توسط ادارات و بانک‌ها قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز یک نظریه مشورتی درباره تعلیق سردفترانی که نبست به آنها دادنامه غیرقطعی کیفری و قرار جلب به دادرسی صادر می‌شود طرح مقابله با نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی و دولت‌ها یا نهادهای بیگانه در کشور ابطال مصوبه توسعه محدوده تردّدی خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار به سراسر استان سیستان و بلوچستان طرح استفساریه تبصره ۱ ماده ۱ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها رای وحدت رویه شماره ۸۶۹ هیات عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: قابلیت رسیدگی دیوان عدالت اداری به آرای صادره از ستاد مرکزی هیئت های واگذاری زمین چند نظریه مشورتی درباره استرداد جهیزیه ابطال بخشنامه دادگستری استان فارس درخصوص عدم پذیرش تمبرهای مالیاتی کاغذی قانون تشدیدمجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن قانون مجازات اسلامی ( کتاب پنجم - تعزیرات ) مصوب ۱۳۷۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ قانون مدنی قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ (کتاب اول تا چهارم) مرجع صالح رسیدگی به دعوای تعدیل نفقه نظریه مشورتی درباره امکان مطالبه دیه توسط اتباع غیرمجاز نظریه مشورتی درخصوص مرجع صالح رسیدگی به دعاوی مربوط به آب چاه کشاورزی نظر اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره الزام دادگاه به ارجاع امر کارشناسی به کارشناسان رسمی دادگستری واقع در همان حوزه قضایی نظر اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره رسیدگی به شکایات ناشی از عدم صدور مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شورای رقابت نظریه مشورتی درباره اعتبار نشانی مندرج در قرارداد برای ابلاغ اخطارهای مربوط به دعاوی راجع به قرارداد اعطای تسهیلات کدام جرایم غیر عمدی ناشی از کار در صلاحیت دادگاه صلح است؟ عدم امکان استفاده نیروهای سابق شورای حل اختلاف از امتیازات اولویت استخدام در این شورا ابطال قسمتی از بخشنامه سازمان امور مالیاتی درباره امکان ابلاغ اوراق مالیاتی به کارکنان شرکت‌ها ابطال بخشنامه ممنوعیت ارسال اظهارنامه برای قضات دادگستری و مقامات دولتی ابطال بخشنامه دادگستری استان اردبیل درباره خودداری از ثبت دعاوی‌ای که بهای خواسته آنها به شکل غیرواقعی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان تقویم شده باشد ابطال بخشنامه رئیس کل دادگستری گیلان درباره محدود کردن استعلامات مربوط به تلفن ابطال بخشنامه دادگستری استان زنجان درخصوص ارجاع پرونده‌های مربوط به بررسی نوعیت زمین و اعتراض موضوع ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع به کمیسیون رفع تداخلات ابطال مصوبه هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با موضوع تعیین امتیاز به ازای تأهل و داشتن فرزند متقاضیان عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها مخالفت هیات تخصصی دیوان عدالت اداری با ابطال بخشنامه درجه‌بندی حوزه‌های ثبتی برای اشتغال پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری قانون تجارت قانون ثبت اسناد و املاک طرح اصلاح ماده (۱) قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی مصوب ۲۰ آذر ۱۳۹۰ طرح تشدید مجازات جاسوسی و همکاری‌کنندگان با رژیم صهیونیستی و کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی طرح قانون حمایت و رسیدگی به تخلفات حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی طرح ملی هوش مصنوعی اصلاحات طرح تشدید مجازات جاسوسی و همکاری با رژیم صهیونیستی طرح دو فوریتی صلاحیت رسیدگی محاکم جمهوری اسلامی ایران در خصوص جرایم بین‌الملل طرح اصلاح تبصره ۳ ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث رای وحدت رویه شماره ۸۶۲ هیات عمومی دیوان عالی کشور طرح تعیین تکلیف نیروهای شرکتی رای وحدت رویه شماره ۸۶۴ هیات عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۶۸ هیأت عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۵۶ هیأت عمومی دیوان عالی کشور طرح الزام دولت به تعلیق همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (متن مصوب مجلس) طرح تقویت نظام آموزش و پرورش آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۳ رأی وحدت رویه شماره ۸۵۷ هیات عمومی دیوان عالی کشور لایحه اصلاح ماده ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات کشوری طرح الحاق موادی به قانون حمایت از خانواده در راستای ارتقای کرامت زنان قانون کار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون راجع به ثبت شرکت ها مصوب ۱۳۱۰ با اصلاحات بعدی قانون تجارت الکترونیکی قانون نظارت بر رفتار قضات قانون جدید شورای حل اختلاف و تشکیل دادگاه صلح مصوب ۱۴۰۲ قانون اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۴۰۲ قانون جرایم رایانه ای و فهرست مصادیق محتوای مجرمانه ابطال قسمتی از دستورالعمل ارزیابی آزمون استخدامی آموزگاران سال ۱۴۰۲ درباره ضوابط سنجش سلامت جسمی و روانی داوطلبان ابطال قسمتی از دستورالعمل تبدیل وضعیت ایثارگران درباره نحوه فعالیت این نیروها درصورت عدم تایید از سوی گزینش نظریه مشورتی درخصوص نصب دستگاه ردیاب و GPS شنوددار زیر خودرو افراد ابطال مصوبه اخذ غرامت از پذیرفته‌شدگان انصرافی آزمون پذیرش دستیار تخصّصی رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری: رسیدگی به اعتراض سازمان تأمین اجتماعی نسبت به آراء مراجع حل اختلاف کار، در صلاحیت دیوان عدالت اداری است نظریه مشورتی با موضوع: عدم امکان انعقاد قرارداد مشاوره حقوقی توسط دستگاه‌های اجرایی یا سازمان‌ها با کارآموزان وکالت عدم صلاحیت شوراهای حل اختلاف برای صدور گزارش اصلاحی درخصوص اموال غیرمنقول فاقد سند رسمی قانون مجازات اشخاصی که برای بردن مال غیر تبانی مینمایند نظریه مشورتی درباره فرض تعیین تعدادی سکه به‌عنوان مهریه بدون تعیین نوع آن یک نظریه مشورتی درباره شرایط پرداخت نحله به زوجه نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مبدا مرور زمان جرم ورشکستگی به تقصیر نظر اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تخلف انتظامی عدم تمرکز امور وکالتی نظر کمیسیون مشورتی دیوان عدالت اداری درباره مبنای محاسبه جریمه‌های ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال 1398 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران نظریه مشورتی درباره مسموع بودن دعوای الزام فرد به صدور چک قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه رای وحدت رویه شماره ۸۵۵ هیات عمومی دیوان عالی کشور نظریه مشورتی با موضوع: مسموع بودن دعوای ابطال شرط اضافه نرخ سود تسهیلات و استرداد مبلغ اضافی اظهارنظر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کلیات لایحه مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع قانون مبارزه با قاچاق انسان قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۰ قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت های غیرمجاز می نمایند رأی وحدت رویه شماره ۸۶۱ هیأت عمومی دیوان عالی کشور نظریه مشورتی درخصوص مرجع صالح رسیدگی به آسیب بدنی اتباع خارجی فاقد پروانه کار در حادثه ناشی از کار قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ قانون افراز و فروش املاک مشاع نظریه مشورتی درباره فرض عدم ذکر حق توکیل به غیر در وکالت در طلاق اعطا‌شده به زوجه قانون مسئولیت مدنی نظریه مشورتی درباره نحوه طرح دعوای اعسار در فرض وجود محکومیت‌های متعدد با محکوم‌له واحد نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره دعوای استرداد جهیزیه نظریه مشورتی درباره قطع عامدانه و بدون مجوز درختان نظریه مشورتی درخصوص میزان مسئولیت امضاکنندگان چک صادره از حساب مشترک اداره کل حقوقی قوه قضاییه: رسیدگی به بزه تغییر کاربری غیرمجاز، از صلاحیت دادگاه صلح خارج است نظریه مشورتی درباره شرایط تحقق ربای قرضی در پرونده‌های مرتبط با فروش وام نظریه مشورتی درباره آنی یا مستمر بودن جرم ورشکستگی به تقصیر رای وحدت رویه شماره ۸۶۶ هیات عمومی دیوان عالی کشور آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۱ نظریه مشورتی درباره شرایط ربای قرضی و ربای معاملی طرح تقویت پول ملی و سرمایه‌گذاری برای تولید نظریه اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امکان اشتغال همزمان به عنوان کارآموز وکالت و کارمند دولت طرح ارتقای خدمات حقوقی و قضایی نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه در خصوص دعوای الزام به ثبت واقعه ازدواج عدم صلاحیت دادگاه صلح برای صدور اجراییه چک قانون جرم سیاسی نظریه مشورتی درخصوص نحوه مطالبه خسارات دادرسی ضمن درخواست صدور دستور تخلیه آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال 1399 نظریه مشورتی درباره امکان توقیف مزایایی غیرمستقیم محکوم‌علیه قانون اجرای احکام مدنی طرح اصلاح تبصره ( ۲) ماده ( ۱۲ ) قانون دیوان عدالت اداری